Browsing by Author "Pulk, Kristjan"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Cognitive bias effects on meal perception(Tartu Ülikool, 2019) Pulk, Kristjan; Vadi, Maaja, juhendaja; Kristensen, Tore, juhendaja; Tartu Ülikool. Majandusteaduskond; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondItem Ettevõtete ning teadusasutuse vaheline koostöö innovatsiooniosakute toetuse raames(Tartu Ülikool, 2017) Pulk, Kristjan; Rõigas, Kärt, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. MajandusteaduskondItem Influencing personal financial decisions with information provision(2024-06-10) Pulk, Kristjan; Vadi, Maaja, juhendaja; Aidla, Anne, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondInimesed teevad tihtipeale finantsotsuseid ilma neid selgelt läbi kaalumata. Eesti näitel on Eurostati 2021. aasta andmete kohaselt töötavate pensioniealiste inimeste osakaal Euroopas kõrgeim (32,5%), keskmine Eesti pension asendab 34% eelnevast sissetulekust. Seega pole oluline osa Eesti elanikkonnast pensioniks ettevalmistunud. Samuti on suur osa (22%) mitte-pankadest laenupakkujate laenudest viivises, andes märku, et paljud krediidiotsused ei ole hoolikalt kaalutud. Finantsotsustel on aga märkimisväärne mõju inimeste heaolule ning vaimsele tervisele. Lühinägelikkus raha kasutamise osas ka riigile koormav. Näiteks kui inimesed loodavad riigi toele pensionieas, suurendab see riigi sotsiaalkindlustuse eelarve vajadust, mida rahaliselt iseseisvama populatsiooni puhul poleks vaja. Seega on oluline käsitleda kuidas aidata inimestel enda rahaliste otsustega paremini toime tulla, ehk kuidas finantskäitumist suunata. Doktoritöö eesmärk on pakkuda põhjalikku arusaama informatsiooni pakkumise mõjust eraisikute finantsotsustele. Eesmärgi täitmiseks käsitletakse kolme autori poolt publitseeritud teadustööd. Doktoritöö tulemusena leitakse, et riigi kontekstil on oluline roll eraisikute finantsotsustes, kuid seos finantskirjaoskuse ja finantskäitumise vahel on ebaselge. Finantskirjaoskus ei selgita laenukäitumist piisaval määral, kuid informatsiooni pakkumine võib oluliselt mõjutada krediidiga ostmise kavatsust. Samas on mõjude avaldumine mitmekesine ning ei pruugi alati avalduda. Seega peaksid sõnumid olema klientide osas segmenteeritud ning personaliseeritud. Doktoritöö panustab kirjandusse andes parema arusaamise sellest, miks inimesed ei pruugi käituda vastavalt oma teadmistele finantskäitumise kontekstis. Töö tulemusena esitatakse neli olulist ettepanekut finantskäitumise suunamiseks, sealhulgas vastutustundliku laenamise tagamiseks ning investeerimistegevuste soodustamiseks.