Browsing by Author "Soll, Maie"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item The Ethnic Identity of Russian-speaking Students in Estonia in the Context of Educational Change(2015-10-22) Soll, MaieMe elame kiiresti muutuvas maailmas ja puutume üha enam kokku keelelis-kultuurilise mitmekesisusega, end teostades ja oma kohta otsides. Just seetõttu on olulised sellised küsimused nagu Kes ma olen? ja Kuhu kuulun? Mida üks või teine kuuluvus tähendab minu jaoks? Need küsimused on aktuaalsetena teadvustatud nii ühiskonna tasandil, igapäevaelus kui ka teadusliku uurimisprobleemina. Enese etnilise grupi liikmena määratlemine ei pruugi olla teadvustatud ja oluline pidevalt ja kõigis situatsioonides, kuid see sotsiaalse identiteedi aspekt võib siiski olla piisav alus, et end väärtustlikuna või tõrjutuna tunda. Etnilisel sotsialiseerumisel on peetud olulisemaks keskkonnaks perekonda. Kuid ka hariduskeskkonda on peetud grupikuuluvuste kujunemise seisukohast oluliseks. Käesoleva töö fookuseks on Eesti venekeelsete õpilaste etnilise identiteedi kujunemine ühe olulisema haridusmuutuse ehk eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis. Doktoritöö raames läbi viidud uuringutest ilmneb, et etniline enesemääratlus ja õppekeele ei seostu otseselt, samas on emakeel oluline enesemääratluse aluseks olev tunnus. Õpilaste nägemuses erinevad koolid õppekeeleti eelkõige selle poolest, missugusel tasemel on võimalik mingis koolis erinevaid keeli (vene, eesti) omandada. Seda, et ootused haridussüsteemile on pigem seotud sellega, kuivõrd on võimalik omandada teadmised ja oskused, mis on vajalikud edukaks ja soovitud haridusteeks ning karjääriks, kinnitavad ka (vanemate poolt) tehtud kooli valikud, sh õppekeeltest lähtuvalt. Tulemustest ilmneb selgelt, et Eesti ühiskonnas on võimalik olla edukas heal tasemel eesti keelt osates. Uuringute tulemustele toetudes võib järeldada, et keeltel on Eesti ühiskonnas tugev sümboolne väärtus, õppekeel ei ole vaid teadmiste ja oskuste omandamise vahend, vaid ka etniliste gruppide staatust väljendav nähtus, millest tingituna tajutakse vene õppekeele asendumist gümnaasiumiastmes riskina etnilisele identiteedile. Etnilise identiteedi kujunemisel haridusmuutuste tingimustes on olulised erinevad kommunikatiivsed seosed etnilise identiteedi, haridussüsteemi ja ühiskonna vahel: kuidas ühiskonnas toimunud muutusi kooli tasandil ja indiviidide poolt tõlgendatakse ning missuguseid valikuid nende tõlgenduste baasil tehakse.Item Muukeelne haridus Eestis: olukord ja arenguperspektiivid erinevate haridussubjektide hinnangutes(Tartu Ülikool, 1998) Soll, Maie; Vassiltšenko, Larissa, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Haridusteaduste instituut