Browsing by Author "Tilga, Henri"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Effects of perceived autonomy-supportive and controlling behaviour from physical education teachers on students’ psychological needs and health-related quality of life(2019-06-27) Tilga, Henri; Hein, Vello, juhendaja; Koka, Andre, juhendaja; Tartu Ülikool. Meditsiiniteaduste valdkondUuringud on näidanud õpilaste tervisealases elukvaliteedis langustendentsi. Õpilaste tervisealane elukvaliteet on oluline kuna see hõlmab selliseid tervisega seotud aspekte nagu kehaline, sotsiaalne, emotsionaalne ja akadeemiline suutlikkus. Koolikeskkond, sealhulgas õpetaja käitumine, võib omada õpilaste tervisealasele elukvaliteedile olulist mõju. Tuginedes enesemääratlemise teooriale, võib õpetaja käitumist üldises plaanis jagada õpilasi kontrollivaks ja neile autonoomsuse toetust pakkuvaks, mis mõlemad võivad mõjutada õpilaste tervisealast elukvaliteeti. Käesolev doktoritöö koosnes neljast uuringust. Esimeses uuringus töötati välja õpilaste tajutud kehalise kasvatuse õpetaja kognitiivset, protseduurilist ja organisatsioonilist autonoomsuse toetust hindav küsimustik. Teise uuringu tulemustest selgus, et kehalise kasvatuse õpetaja autonoomsuse toetuse tajumine omab õpilaste tervisealasele elukvaliteedile positiivset mõju ainult läbi psühholoogiliste vajaduste rahuldamise. Lisaks näitasid tulemused, et kehalise kasvatuse õpetaja kontrolliva käitumise tajumisel on negatiivne mõju õpilaste tervisealasele elukvaliteedile ainult läbi õpilaste vajaduste frustratsiooni. Kolmanda uuringu tulemustest selgus, et tajutud kehalise kasvatuse õpetaja kontrolliva käitumise ja õpilaste tervisealase elukvaliteedi vaheline kaudne negatiivne seos, vahendatuna läbi psühholoogiliste vajaduste frustratsiooni, ei erine oluliselt õpilastel, kes tajuvad õpetajapoolset autonoomsuse toetust kas madalalt, keskmiselt või kõrgelt. Selle tulemuse põhjal võib öelda, et õpetajapoolse autonoomsuse toetuse tajumine ei vähenda kontrolliva käitumise negatiivset mõju õpilaste tervisealasele elukvaliteedile. Esimese kolme uuringu tulemused olid aluseks veebipõhise sekkumisprogrammi koostamisel. Neljanda uuringu tulemustest selgus, et veebipõhine sekkumisprogramm oli efektiivne suurendamaks õpilaste tajutud õpetajapoolset kognitiivset, protseduurilist ja organisatsioonilist autonoomsuse toetust, samuti õpilaste autonoomsuse, kompetentsuse ja seotuse vajaduse tajumist. Samuti oli sekkumine efektiivne vähendamaks õpilaste tajutud õpetajapoolset hirmutamist ja autonoomsuse vajaduse frustratsiooni. Käesoleva uuringu tulemused näitasid, et kehalise kasvatuse õpetajatel on oluline pakkuda õpilastele kognitiivset, protseduurilist ja organisatsioonilist autonoomsuse toetust ja samuti on tähtis vähendada õpilaste suhtes kontrollivat käitumist.Item FITeens Toolkit. Tervisega seotud käitumiste edendamine hariduslikus kontekstis(Servicio de Publicaciones. Universidad de Zaragoza Zaragoza, 2023) Tilga, Henri; Koka, Andre; García-González, Luis; Abós, Ángel; Sanz-Remacha, María; Burgueño-Mengíbar, Rafael; Diloy-Peña, Sergio; Mayo-Rota, Carlos; García-Cazorla, Javier; Sevil-Serrano, Javier; Cid, Luís; Rodrigues, Filipe; Carvalho, Gonçalo; Rodrigues, José; Pérez-Ovejero, Daniel; Álvarez Testillano, Isabel; Pablo González, Nuria de; Sanz Prieto, Mariano; Pablo González, Gema de; Rodríguez Fernández, Saturio; Szymánski, Tomasz; Leinonen, Janne; Karhapää, Henna; Adelaar, Dylan; Bakker, Tessa deLapsed ja noorukid omandavad kasvades erinevad harjumused. Mõned neist harjumustest on tervisega tihedalt seotud, seega võib tervislike harjumuste omandamine aidata neil tulevikus elada tervislikku ja rahulikku elu, samas kui halvad harjumused võivad olla neile kahjulikud. Seetõttu on oluline, et haridusasutused aitaksid kaasa noortel tervislike harjumuste omandamisel. Projekti FITeens (Kehalise aktiivsuse ja tervislike harjumuste edendamine istuvatel teismelistel) eesmärk on katsetada meelelahutuslikku ja kaasahaaravat hariduslikku sekkumist, mis on suunatud teismelistele, et edendada nende kehalist aktiivsust ja tervislikke harjumusi. Projekti esimene tulemus sisaldab suurel hulgal kehalise kasvatuse õpetajatele mõeldud ideid, ressursse, praktikaid ja näiteid õpilaste kaasamisel õppetöösse seoses erinevate tervisega seotud võtmekäitumistega (kehaline aktiivsus, piisav uni, mõõdukas ekraaniaeg, alkoholi ja tubaka tarbimine ning tervislik toitumine). See tööriistakomplekt koosneb kolmest erinevast moodulist: 1.High Kool kui tõhus keskkond tervislike eluviiside edendamiseks. See moodul käsitleb kooli tähtsust noorukite tervislike harjumuste omandamisel. 2. Motivatsioon kui kehalise aktiivsuse edendamise võti. See moodul keskendub motivatsiooni tähtsusele tervislike harjumuste omandamisel. 3. Tervisega seotud käitumine noortel. See moodul keskendub ülalmainitud peamistele tervisega seotud käitumisviisidele (kehaline aktiivsus, piisav uni, mõõdukas ekraaniaeg, alkoholi ja tubaka tarbimine ning tervisliku toidu tarbimine), kirjeldades neid kõiki põhjalikult. Kõik need moodulid on pühendatud erinevatele ülalmainitud tervisega seotud käitumisviisidele. Igaühe puhul on esitatud teoreetiline selgitus, selgitavad videod, infograafika ja õpisituatsioonid, mis aitavad kehalise kasvatuse õpetajatel omandada laialdasi teadmisi selle kohta, kuidas motiveerida oma õpilasi tegelema kehalise tegevusega ja omandama tervislikke harjumusi, teadvustades neile nende käitumisviiside tähtsust.Item Head praktikad kehalisteks tegevusteks(Tartu Ülikooli raamatukogu, 2024) Fjørtoft, Ingunn; Gisladottir, Thordis; Kjønniksen, Lise; Lounassalo, Irinja; Huovinen, Terhi; Ólafsson, Örn; Lapėnienė, Dalia; Koka, Andre; Tilga, Henri; Tanni, Veikko; Ambrulaitienė, Iveta; Kelpšienė, Irma; Pesonen, Tuomas; Gunnarsdóttir, Erla; Gundersen, Helene; Rutkauskaitė, Renata, toimetaja; Gruodytė-Račienė, Rita, toimetaja; Čikotienė, Irena, toimetaja; Visagurskienė, Kristina, toimetajaItem Implitsiitsed ja eksplitsiitsed hoiakud venelaste suhtes(Tartu Ülikool, 2013) Tilga, Henri; Saar, Kalev, juhendaja; Konstabel, Kenn, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutKäesoleva seminaritöö eesmärgiks oli uurida, et milline on eestlaste etniline hoiak lähtuvalt eesti ja vene nimedest. Selle selgitamiseks sai kasutatud nii eksplitsiitset, kui ka implitsiitset testimist: Implitsiitsete Assotsiatsioonide Test (IAT), väiteküsimustik ja pildiga tekstülesanne (nn. „tänava meetod“). Uurimustöö täpsem fookus keskendus asjaolule, et implitsiitne testimine (konkreetsemalt IAT) võib anda täiendavat informatsiooni inimese hoiaku kohta võrreldes tavapärase küsimustikmeetodiga. Automaatsed reageerimiskalduvused (mida IAT mõõdab) ja teadvustatud hoiakud (mida küsimustikud mõõdavad) ei pruugi alati kokku langeda. Ja kui me omame informatsiooni mõlema kohta, võime suuta ära seletada suurema osa inimeste käitumisest. Kuna antud teemat ei oldud varem sellisel meetodil Eestis veel uuritud, siis oligi vaatluse all see, et kuidas suhestuvad omavahel eksplitsiitne (väiteküsimustik ja nn. „tänava meetot“) ja implitsiitne (IAT) testimine ning mida võib öelda neid meetodeid omavahel võrreldes. Uurimustöö käigus ilmnes asjaolu, et eksplitsiitse ja implitsiitse testimise vahel puudus oluline seos. Tõenäoliselt oli selle põhjuseks katseisikute vähesus, kelle andmed kasutuskõlblikuks osutusid. Siinkohal võis sellist olukorda tingida IAT testi vähene atraktiivsus nii sisulisest, kui ka korralduslikust poolest. Nimelt tuli katseisikutel näha vaeva alates testi kätte saamisest, kuni andmete saatmiseni ning testi sisuline pool oli küllaltki monotoonne ja pikk. Seega on käesoleva uurimustöö põhjal lõplikku järeldust vara teha, kuid sellest hoolimata sai tõstatatud rida küsimusi ja sai esile toodud tähelepanekuid, mida tuleks tulevikus antud kontekstis arvesse võtta.Item Paternalism spordis: vanemate autonoomiast ja lapse õigusest “avatud tulevikule(Tartu Ülikool, 2013) Tilga, Henri; Volt, Marek, juhendaja; Tartu Ülikool. Filosoofiateaduskond; Tartu Ülikool. Filosoofia osakondItem Teadveloleku mõju spordi kontekstis hindava küsimustiku eesti keelde adapteerimine(Tartu: Tartu Ülikool, 2015) Tilga, Henri; Raudsepp, Lennart, juhendaja; Tartu Ülikool.|bSpordipedagoogika ja treeninguõpetuse instituut