Browsing by Author "Vasser, Madis"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Change blindness in 3D space(Tartu Ülikool, 2015) Vasser, Madis; Aru, Jaan, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutItem Comparison of TMS-evoked EEG potentials between waking and NREM sleep states(Tartu Ülikool, 2013) Vasser, Madis; Talis Bachmann, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutWe experience the sleep-wake cycle on a daily basis, but what related underlying processes change in the brain? Using electroencephalography (EEG), the spread of the evoked potentials of non-sensory task-independent transcranial magnetic stimulation (TMS) to the occipital areas V1 or lateral occipital cortex in waking and non-rapid eye movement (NREM) sleep was compared in the study. We hypothesized that a) right-hemisphere slow negative potentials evoked by V1 TMS are reduced in NREM sleep, and b) stimulating different target sites leads to different activation patterns. Results showed significant interactions between different regions and states of consciousness in influencing the evoked EEG activity, suggesting different activation patterns in response to TMS when sleeping or awake. The data confirms and extends previous results.Item Inimkaheksajalg: rohkem kui ühe käepaari kontrollimine virtuaalse reaalsuse abil(2016) Kulu, Sander; Aru, Jaan; Vasser, Madis; Zafra, Raul VicenteSelles teadustöös uuritakse “inimkaheksajala” fenomeni, mis kujutab endast rohkem kui ühe käepaari kasutamist virtuaalreaalsuse tehnoloogia abil. Selleks koostati neli eksperimenti, et jälgida, kuidas katseisikud tegutsevad erineva arvu käepaaridega, mille juhtimiseks on erinevad strateegiad. Uuritavad juhtimisstrateegiad olid viivituse lisamine, haardeulatuse ning positsiooni muutmine ja pealiigutuste kasutamine. Eksperimentide käigus leiti, et rohkemate käepaaride kasutamine ei taga alati ülesande täitmisel paremat tulemust. Kuid käte haardeulatuse muutmine võib oluliselt parandada efektiivsust, kui see on antud ülesande jaoks sobilikum. Lisaks sellele leiti, et viivituse lisamine ning positsiooni muutmine oluliselt vähendavad käte loomulikkust ning omanikutunnet. Pealiigutuste kaasamine käte juhtimisstrateegiale on aga kindlasti väärt edasist uurimist. Lisaks sellele on transformeeritud kehakujutusega avataridel suur potentsiaal meelelahutusäris.Item Testing a computational theory of brain functioning with virtual reality(2020-11-16) Vasser, Madis; Aru, Jaan, juhendaja; Tartu Ülikool. Loodus- ja täppisteaduste valdkondMillised arvutuslikud põhimõtted juhivad teie mõtlemist ja käitumist? Kuigi teame üsna täpselt aju anatoomilist ehitust, puudub meil jätkuvalt arusaam selles osas, millised algoritmid ajus rakenduvad. Viimase kümnendi jooksul on neuroteadlaste seas poolehoidu võitnud aju toimimist kõikehõlmavalt seletav raamistik: vaba energia printsiip. Kokkuvõtvalt seletab see teooria nii meie tajuelamusi kui ka käitumist, väites et aju peamine eesmärk on minimeerida "vaba energiat". Seda saab teha läbi üllatavate olukordade vähendamise, rakendades aktiivse järeldamise protsessi. Aktiivse järeldamise teooria testimiseks uurisime, kas aju pöörab vähem tähelepanu iseenda poolt kontrollitud jäsemeliigutustega kaasnevale visuaalsele sisendile. See tähendab, et ka muud objektid, mis jäävad liikuva käega samasse nägemisvälja piirkonda, peaksid olema aju jaoks vähem märgatavad. Lõime eksperimente, kus palusime liigutada inimestel oma kätt virtuaalreaalsusprillide ees, kuid olulise elemendina jägisime täpselt katseisiku käe asukohta ning muutsime selle virtuaalselt nähtamatuks. Nii oli meil võimalik mõõta, kas inimesed reageerisid või tajusid halvemini neid katsestiimuleid, mis ilmusid täpselt liikuva nähtamatu käe taha. Uuringute käigus arendasime lisaks ka vabavaralist tarkvara ning töötasime välja juhtnööre tulevaste psühholoogiliste virtuaalreaalsusuuringute tarbeks. Meie katsetulemused näitasid erinevust reaktsiooniaegades ning kontrastide tajumises, kui katseobjekt ilmus täpselt inimese nähtamatu virtuaalse käe taha. Need andmed sobituvad hästi aktiivse järeldamise teooriaga, andes kinnitust ka laiemale vaba energia printsiibile aju toimimise seletamisel. Saadud teadmised on kasulikud inimaju arvutuslike põhimõtete mõistmisel, kuid võivad leida rakendust ka meditsiinis, robootikas ning tehisintellekti uuringutes. Teadmine, et inimesed on vähem võimelised märkama iseenda käitumise tagajärgi, omab väärtust ka keskkonnasõbralike jätkusuutlike käitumiste kujundamisel.Item Tööriistakasti VREX edasiarendus(2016) Stafinjak, Vladislav; Aru, Jaan; Vasser, Madis; Zafra, Raul VicentePsühholoogiliste eksperimentide läbiviimine pärismaailmas on piiratud hinna, füüsikaseaduste, kontrolli vähesuse jms tõttu. Tänapäeva tehnoloogia pakub vajalikke võimalusi, et luua keskkondi virtuaalses reaalsuses, mis on vaba nendest piirajatest. VREX on tööristakast, mis üritab kasutada uusi tehnoloogiaid. Käesoleva töö käigus muudeti algul eraldiseisva programmina olnud VREX Unity tööriistakastiks, millel on kaasas kõik vajalikud klotsid, et luua uusi psühholoogilisi eksperimente. VREX’i lisati mitu uut vajalikku funktsionaalsust. Lisati meetodeid katseisiku liikumiseks, audio failide tugi, muudeti 3D-redigeerimise aken ja dokumenteeriti kood paremini, et uute eksperimentide loomine oleks lihtsam. Lisaks funktsionaalsustele loodi ka tühi näidiseksperiment, milles on kõik vajalik eksperimendi loomiseks juba olemas. Seda tühja näidist kasutades on kasutajal lihtne VREXi abil uut eksperimenti luua.Item VREX tööriistakasti laiendamine valemälestuste uurimiseks(2016) Magomedkerimov, Murad; Aru, Jaan; Vasser, Madis; Zafra, Raul VicenteVõltsmälestus on psühholoogiline nähtus, kus isik meenutab mälestust, mida tegelikkuses pole toimunud. Võltsmälestuste uurimiseks on läbi viidud mitmeid uuringuid, kuid seni on olnud ainult üks märkimisväärne võltsmälestuste uuring, kus kasutati virtuaalreaalsust. Tänu virtuaalreaalsuse kiirele arengule on hetkel efektiivsem kui kunagi varem läbi viia psühholoogia eksperimente virtuaalreaalsuses, mitte enam tavapärastes katsekeskkondades. Selle lõputöö eesmärk on luua VREX tööriistakasti eksperimentaalne moodul võltsmälestuste uurimiseks ja laiendada tööriistakasti olemasolevaid võimalusi. Eksperimentaalne moodul lisab tööriistakastile võimaluse paigutada katseisik eri ruumidesse, kus tehakse mingeid muudatusi. On ka täiendatud objektide muutmise võimalusi. Täiendused on loodud viisil, mis võimaldab neid lihtsasti kasutada tuleviku eksperimentides. Peale selle on väljundfaili muudetud nii, et see võimaldaks salvestada muutuste põhjal saadud andmeid. Käesolev töö avab võimaluse põhjalikult uurida võltsmälestusi virtuaalreaalsuses.