Browsing by Author "Prank, Rein"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Eestikeelsete matemaatika õpiprogrammide ülevaade ja tekstülesannete lahendamise programmi täiendamine(2015) Norma, Joosep; Prank, ReinBakalaureusetöös antakse lühiülevaade eestikeelsetest matemaatika õpiprogrammidest, tutvustatakse tekstüleannete lahendamise programmi Tekster ning kirjeldatakse programmile tehtud parandusi ning täiendusi, millest olulisemad olid koostamisprogrammile uue kasutajaliidese tegemine ning uue automaatlahendusfunktsiooni kirjutamine. Tekster on 2006. aastal loodud ning 2013. ja 2014. aastal täiendatud tekstülesannete lahendamise harjutamiseks mõeldud õpitarkvara. Tekster koosneb kahest osast: ülesannete lahendamise ning koostamise programmidest.Item Graafiteooria ülesannete komputeriseerimine(2014) Siim, Janno; Prank, ReinH. Pärn tegi 2013. aastal oma bakalaureusetöö raames prototüübi graafiteooria õpiprogrammist, millega oleks võimalik koostada ja lahendada erinevaid graafiteooriaga seotud ülesandeid. Antud lõputöö eesmärgiks sai seatud selle prototüübi edasiarendamine ja keerukamate ülesandetüüpide sissetoomine. Lisaks uuriti, milliseid ülesandetüüpe on üldse mõttekas sellises keskkonnas kasutada. Töö tulemusena realiseeriti 5 uut ülesandetüüpi ja lisaks täiendati keskkonda mitme olulise üldise täiendusega nagu näiteks suunatud graafide joonistamise võimalusega.Item Graafiülesannete lahendamise keskkond(Tartu Ülikool, 2013) Pärn, Heiki; Prank, Rein; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutAines „Diskreetse matemaatika elemendid“ (MTAT.05.109) kasutatakse õpetamisel mitmesuguseid õpiprogramme. Hetkel ei ole kasutusel programmi graafiteooria õpetamiseks. Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oligi luua graafiülesannete lahendamise keskkonna prototüüp. Keskkond koosneb kahest programmist: „graafiülesannete koostaja“ ja „graafiülesannete lahendaja“. Koostamisprogrammi abil saab koostada ülesandekogusid. Lahendusprogrammis saab kogude põhjal luua lahendusfaile ja nendes ülesandeid lahendada. Lahendusfaile saab koostamisprogrammi abil ülevaatlikult kontrollida. Hetkel on keskkonnas võimalik luua ja lahendada kuut tüüpi ülesandeid: 1. naabrusmaatriksile vastava graafi joonistamine, 2. graafile vastava naabrusmaatriksi konstrueerimine, 3. täisgraafi joonistamine, 4. etteantud graafi täiendgraafi joonistamine, 5. tipuastmejärjendile vastava graafi joonistamine, 6. graafile vastava tipuastmejärjendi konstrueerimine. Nii ülesannete loomisel kui lahendamisel läheb vaja kolme paneeli: graafi joonistamise paneel, maatriksi konstrueerimise paneel ja tipuastmejärjendi konstrueerimise paneel. Ülesande loomisel on kitsendused selle jaoks, et ei saaks luua vigaseid ülesandeid. Lahendamisel kontrollitakse erinevat tüüpi vigade esinemist. Üheks huvitavamaks probleemiks oli see, kuidas programmis kontrollida, kas järjendi põhjal saab graafi joonistada või mitte. Lahenduseks oli Erdős-Gallai teoreemi kasutamine. Tulevikus on võimalik keskkonda lisada suunatud graafide tugi ning lisaks sellele ka erinevaid ülesandetüüpe.Item Hulgateooria ülesannete lisamine matemaatilise loogika avaldiste teisendamise keskkonnale(2016) Algma, Diana; Prank, ReinBakalaureusetööna lisati lausearvutuse ja predikaatloogika valemite teisendamise õpiprogrammi võimalus koostada ja lahendada hulgateooria valemite teisendamise ülesandeid. Nende ülesannete lahendamiseks lisati vastav reeglite komplekt ning juhiste saamiseks täiendati automaatlahendajat.Item Hulgateoreetiliste avaldiste teisendamisega seotud ülesannete tüübid diskreetse matemaatika veebikeskkonna jaoks(Tartu Ülikool, 2012) Ründal, Timmu; Prank, Rein; Niitsoo, Margus; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutTartu Ülikooli aines „Diskreetse matemaatika elemendid“ kasutatakse mitmeid õpiprogramme, mille eesmärk on tudengite ja õppejõudude elu lihtsamaks teha. Seni ei ole kasutusel ühtegi hulgateooria ülesannete tüüpidega rakendust. Bakalaureusetöö eesmärgiks oli täiendada olemasolevat veebistöötavat lausearvutuse programmi hulgateooria ülesannetega. Selleks lisati rakendusele kaks hulgateooria teisendamisega seotud ülesannete tüüpi: samaväärsuse ja alamhulga seose tõestamine. Mõlema ülesandetüübi puhul on üldine lahenduskäik sarnane: kuvatakse kaks avaldist, mida saab üksteisest sõltumatult teisendada. Selleks peab lahendaja valima alamavaldise ja rakendama sellele mõnda eeldefineeritud reeglit. Kui avaldised on teisendatud sobivale kujule, tuleb esitada vastus. Alamhulga seose tõestamise ülesannetes tuleb seejärel veel põhjendada, miks seos kehtib. Lahenduse käigus tehtud vead kuvatakse kohe kasutajale ning tehtud vigade arv salvestatakse ka õppejõule. Viimane saab vaadata tudengi tulemusi ülesannete lõikes ning samuti konkreetseid lahendusi. Töös kirjeldati õpiprogrammidest saadavat kasu, olemasolevaid programme, lisatud ülesandetüüpide hulgateoreetilist tausta ning nende implementatsiooni rakenduses. Samuti tutvustati uusi ülesande tüüpe õppejõudude ja tudengite vaatepunktist. Loodud ülesannetetüübid on kasulikud nii tudengitele kui õppejõududele. Ülesannete läbi lahendamine aitab üliõpilasel materjali omandada. Lisaks lõppvastuse kontrollimisele annab programm ka vahepealset tagasisidet, näiteks kui üritatakse kasutada mõnda sobimatut teisendusreeglit või eksitakse alamavaldise valimisega. Õppejõud saavad programmi abil ülesandeid koostada ja tudengite tulemusi vaadata.Item Lause- ja predikaatarvutuse valemite teisendamise õpiprogrammi täiendamine(Tartu Ülikool, 2013) Stroom, Sander; Prank, Rein; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutTeema lühikirjeldus Lausearvutuse ja predikaatarvutuse valemite teisendamise õpiprogrammi programmeeris 2003. aastal Vahur Vaiksoo oma bakalaureusetöö raames. Seda programmi kasutatakse Tartu Ülikoolis üliõpilastele lausearvutuse ja predikaatarvutuse valemite teisendamise õpetamisel ja nende teadmiste kontrollimisel. Selleks, et programmi kasutajatel oleks lihtsam valemite teisendamist õppida, võiks programm võimaldada nõu küsimist järgmise sammu tegemiseks vastavalt lahendatavale ülesandetüübile. Seda funktsionaalsust peab olema võimalik välja lülitada vastavalt kasutusviisile (harjutamine, kontrolltöö). Programm salvestab praegu lahendused ainult valemite jadana. Lahenduste loetavuse parandamiseks ja võimalikuks automaatseks analüüsiks oleks vaja salvestada ka üliõpilase poolt teisendamiseks valitud valemi osa ja reeglipõhise lahendusrežiimi puhul kasutatud teisendusreegel. Hetkel on programm programmeeritud selliselt, et kõik tekstid, mida programmi kasutaja näeb, on ühes (eesti) keeles. Programmi laiemaks kasutamiseks oleks vaja võimalust keeli lisada ja valida. Eeldatavad tulemused •Programmile lisatakse automaatlahendaja ja võimalus saada nõuannet järgmise sammu tegemiseks. •Igal sammul salvestatakse ka teisendamiseks valitud valemi osa ja teisendusreegel •Programmi koodi on muudetud selliseks, et oleks võimalik sellele tõlkefaile kirjutada. Programmisiseselt saab valida, millist keelt programm kasutab. •On koostatud juhendid programmi tõlkijatele tõlkefailide loomiseks.Item Loogika: mõtlemisest tõestamiseni(Tartu Ülikooli Kirjastus, 1997) Tamme, Tõnu; Tammet, Tanel; Prank, ReinItem Predikaatarvutuse väljendusülesannete lahendamise veebikeskkond(Tartu Ülikool, 2011) Loog, Siim; Prank, Rein; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutBakalureusetöö tulemiks on veebirakendus, mis on võimeline hindama sisestatud valemi süntaksi korrektsust kui valem on naturaalarvude hulgal ja signatuuriga <0,1;+,*;=> Lisaks on loodud rakendust võimalik rakendada e-õppes tänu tööde ja ülesannete loomise ning soorituste hindamise moodulitele.Item Sekventsiaalse predikaatarvutuse õpiprogramm(2014) Gabbasov, Dmitri; Prank, ReinSekventsiaalse lause- ja predikaatarvutuse tuletusülesannete lahendamiseks kasutatakse Tartu Ülikooli ainetes programmi, mille on loonud 1993. aastal Rein Prank. Paraku on see programm juba üsna vana ning selle kasutamine on mõneti ebamugav. Antud bakalaureusetöö raames loome tuletusülesannete lahendamise õpiprogrammi kaasaegse variandi, mis võimaldab sekventsiaalse predikaatarvutuse ülesannete lahendamist praktikumides ja kodutöödes ning kontrolltööde läbiviimist.Item Sissejuhatus matemaatilisse loogikasse(Tartu Ülikooli Kirjastus, 2004) Palm, Reimo; Prank, ReinItem Tekstülesannete lahendamise programmi funktsionaalsuse täiendamine(Tartu Ülikool, 2013) Kibal, Joosep; Prank, Rein; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutKäesoleva bakalaureusetöö sisuks on tekstülesannete lahendamise programmi TEKSTER funktsionaalsuse laiendamine. TEKSTERi baasversiooni on loonud Evari Koppel 2006. aastal bakalaureusetöö raames. Töö käigus kirjeldatakse TEKSTERI baasversiooni lisatud täiendusi. Samuti seletatakse nii käesoleva töö käigus valminud ülesannete koostamise programmi ülesehitust kui ka andmete esitust. Töö koosneb neljast peatükist. Esimeses peatükis kirjeldatakse baasversiooni kitsendusi ja tuuakse välja rakendusele tehtud muudatused. Teises peatükis tutvustatakse ülesannete koostamise programmi kasutajaliidest ja TEKSTERisse tehtud muudatusi. Kolmandas peatükis kirjeldatakse programmi andmestruktuure ja ülesandefaili. Neljandas peatükis tutvustatakse, millised on võimalused rakendust edasi arendada. Lisana esitatakse täiendatud programm, ülesannete koostamise programm ja uuendatud ülesannete kogumik.Item Tekstülesannete lahendamise programmi täiendamine(2014) Valdson, Katrin; Prank, ReinTekster on 2006. aastal loodud ning 2013. aastal täiendatud algklassidele mõeldud tekstülesannete lahendamise rakendus, mis koosneb ülesannete koostamise ja lahendamise programmidest. Käesolevas töös antakse ülevaade Tekster-iga sarnastest programmidest, selle 2013. aasta versioonist ning antud bakalaureuse töö käigus tehtud muudatustest, millest kõige olulisem oli ülesannete automaatlahenduse võimaldamine.Item Venn’i diagrammidega seotud küsimusetüüpide lisamine õpikeskkonnale Moodle(Tartu Ülikool, 2012) Saar, Rommi; Prank, Rein; Niitsoo, Margus; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutKäesoleva bakalaureausetöö sisuks on kahe hulgateooria jaoks spetsiifilise küsimusetüübi lisamine Moodle’i testisüsteemile pistikuna (inglise keeles plug-in), mida saaks kasutada õppeaine “Diskreetse matemaatika elemendid” raames. Esimene, “Venn’i diagrammi märkija”, võimaldab tudengil ülesande teksti põhjal märkida vastuseks sobivad alad interaktiivse Venn’i diagrammi peal hiirega klõpsates. Teises küsimusetüübis, “Venn’i diagramm avaldiseks”, peab tudeng konstrueerima näidatavale Venn’i diagrammile vastava hulgateoori avaldise.Item Venni diagrammide õpiprogramm(2016) Täht, Marko; Prank, ReinSelles bakalaureusetöös luuakse õpiprogramm Venni diagrammide ülesannete lahendamiseks ja kontrollimiseks. Õpiprogrammiga saab lahendada kuut ülesandetüüpi, programm kontrollib lahendamisel tehtud vigu ja oskab lahendamisel ka abi pakkuda.Item Venni diagrammidega seotud ülesannete tüübid diskreetse matemaatika veebikeskkonna jaoks(Tartu Ülikool, 2012) Hennoch, Marten; Prank, Rein; Niitsoo, Margus; Tartu Ülikool. Matemaatika-informaatikateaduskond; Tartu Ülikool. Arvutiteaduse instituutMTAT.05.110 Diskreetse matemaatika elemendid on Tartu Ülikoolis õpetatav aine, mis on mõeldud 1. aasta infotehnoloogia, informaatika, arvutitehnika ja matemaatika tudengitele. Ainest võtab osa palju tudengeid ja tegemist on esimese aasta ühe keeruliseima ainega. Seetõttu on aine praktikumid jagatud tahvli– ja arvutipraktikumideks, kus viimastes kasutatakse õppeprotsessi lihtsustamiseks erinevaid õpiprogramme. Programmide kasutamine võimaldab anda tudengitele iga nädal teatud hulga ülesandeid, mille edukat läbimist saab hiljem kontrollida. Nii saavad õpilased kiiresti rakenduse käest tagasisidet ja õppejõududel on võimalik hoida kokku palju aega, mis muidu kuluks ülesannete parandamiseks. Bakalaureusetöö peamiseks eesmärgiks oli olemasolevale veebis töötavale ülesannete süsteemile lisada uued ülesannete tüübid, mis põhinevad Venni diagrammidel. Töö raames lisati süsteemile juurde neli hulgateooria ülesandetüüpi: valemi leidmine diagrammi järgi, diagrammi leidmine valemi järgi, hulkade võrdsuse kontroll ja alamhulgaks olemise kontroll. Bakalaureusetöös kirjeldati Venni diagrammidega seotud ülesandeid ning olemasolevat programmi. Näidati ka ära, miks arvutiga Venni diagrammide lahendamine efektiivsem ja mugavam on, kui paberi peal selle tegemine. Selleks, et Venni diagrammide joonistamine oleks mugav ja kiire tehti joonise täitmine väga lihtsaks. Õpilastele joonistatakse ette tühi diagramm ja hiirega vajutades saab selle pealt värvida ära vajalikke osi. Ühe nupuvajutusega saab vastuse esitada. Kohene tagasiside ja vigadest teavitamine aitavad õpilasel materjali paremini omandada. Uute tüüpide implementeerimisel püüti järgida juba olemasoleva süsteemi funktsionaalsust. Uusi ülesandeid saab lisada sarnaselt vanade tüüpidega. Sarnaselt realiseeriti ka kogu ülejäänud funktsionaalsus. Ka kasutajaliidese disaini poolelt järgiti enamjaolt olemasolevat kujundust. Ühtne kujundus ja funktsionaalsus lihtsustavad programmi kasutamist ja vähendavad süsteemi kasutamaõppimisele kuluvat aega.